Tuesday, November 26, 2013

Pimpinan Kasih Sayang Nabi Muhammad

Dan Kami tidak mengutus engkau (Muhammad) melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi seluruh alam. Katakanlah (Muhammad), sungguh, apa yang diwahyukan kepadaku bahawa Tuhanmua adalah Tuhan Yang Esa, maka apakah kamu telah berserah diri (kepadaNya)?
- Surah AL ANBIYA. 107-108
Muhammad, memimpin umat manusia untuk tunduk beriman kepada Allah selama 23 tahun, dan sewaktu wafatnya baginda pada usia 63 tahun, seluruh Semenanjung Tanah Arab telah berubah wajah daripada penyembahan berhala kepada pengabdian diri kepada Allah Yang Esa, dari persengketaan puak dan suku yang tiada berkesudahan kepada perdamaian, kasih sayang serta kesatuan jiwa dan kekuatan, daripada kemasukan dan bertuhankan nafsu kepada kecelikan akal dan kehalusan perasaan serta ketaatan beragama, dari kebejatan tingkahlagu kepada kemuliaan peradaban diri dan masyarakat. Tidak pernah tercatat dalam sejarah kemanusiaan berlakunya suatu perubahan total bagi sebuah bangsa sebelum dan sesudah itu.

Berikut pernyataan tokoh serata dunia Tentang Nabi Muhammad:

1. Napoleon Bonaparte (1769 - 1821) - Maharaja Perancis
Nabi Musa mengenalkan kewujudan Tuhan pada umatnya. Nabi Isa berbuat demikian pada dunia Romawi dan Nabi Muhammad kepada dunia seluruhnya. Saya berharap masanya tidak lama bilamana saya berupaya menyatukan seluruh cerdik cendikiawan seluruh dunia dan menyusun suatu pentadbiran berasaskan prinsip Al-Quran, satu-satunya panduan yang membawa kebahagiaan kepada umat manusia.
[Petikan dari Christian Cherfils, "Bonaparte et Islam," Pedone d. Paris, France, 1914, muka 105, 125. Rujukan Asal "Correspondence de Napolean ler Tome V piece n*4287 du 17/07/1799..."]


2. Alphonse Lamartine (1790 - 1869) - Pujangga dan Negarawan Perancis
Ahli falsafah, ahli pidato, penyeru, penggubal undang-undang, pahlawan, penguasa idea, pengembali kepada garis fikiran rasional, pelopor kepada dua puluh empayar dunia dan satu empayar rohani. Beliaulah Muhammad. Untuk diukur kehebatan Muhammad dengan sebarang aras, kita harus bertanya semula, adakah seorang yang lebih hebat daripadanya...?
[Lamartine, Vol. 11, 1854, muka 277, Dipetik dari Siri WAMY in Islam No. 4, "What They Say About Muhammad?"]



3. Thomas Carlyle (1795 - 1881) - Karyawan dan Ahli Sejarah Scotland
Seorang lelaki yang benar, benar dalam perbuatan, benar dalam percakapannya dan benar dalam ajarannya. Sememangnya seorang yang pendiam, memilih untuk berdiam dikala tiada apa yang hendak diperkatakannya namun bermakna, bijaksaba serta tulus tatkala beliau bercakap dan sering memberi penyelesaian kepada sesuatu perkara... Kata-kata daripadanya adalah suara terus dari hati alam semesta. Manusia seluruhnya perlu mendengarnya...
[Dipetik dari "Islam the Religion of All Prophets", 1982, muka 33]


4. Michael H. Hart - Hart menjelaskan mengapa beliau memilih Nabi Muhammad sebagai orang yang paling berpengaruh dalam sejarah kemanusiaan.
Beliaulah satu-satunya manusia yang begitu cemerlang di kedua-dua bidang, agama dan dunia. Dari permulaan yang befitu daif, Muhammad membangunkan dan menyebarkan salah satu daripada agama besar dunia dan menjadi pemimpin negara yang begitu efektif. Pada hari ini, tiga belas abad sesudah kewafatannya, pengaruhnya tetap segar dan bertenaga.
[Michael H. Hart, Ahli Sejarah, Penyelidikan dan Ahli Matematik Amerika, dalam bukunya "The 100, A Ranking of the Most Influential Persons in History", meletakkan Nabi Muhammad di tangga teratas senarainya.]

 5. George Bernard Shaw (1856 - 1950) - Tokoh teater, jurucakap golongan sosialis dan pengkritik sastera lrish. Pemenang anugerah Nobel 1925.
Saya yakin sekiranya seorang lelaki sepertinya memerintah dunia meden kini, beliau akan berjaya mengungkai segala permasalahan hingga membuahkan ketenangan dan kebahagiaan hidup yang begitu didambakan. Eropah kini mula tertarik dengan ajaran yang dibawa oleh Muhammad. Pada abad yang mendatang, tidak mustahil ia akan mengitiraf dan mempraktikkan ajaran tersebut dalam menghadapi masalah yang dihadapinya.
[Dipetik dari "A collection of writing of some eminant scholars", 1935]


 6. Ghandi (1869 - 1948) - Pejuang Kemerdekaan India
Saya ingin mendalami kisah hidup seorang manusia terbaik, yang pada hari ini bekas pengaruhnya hidup dihati jutaan manusia. Saya penuh berkeyakinan bahawa bukan melalui mata pedang yang menempatkan Islam di sisi peradaban hidup ketika itu. Mudah tanpa pernah memberatkan, kerendahan hati Nabinya yang amat berhati-hati dengan perkataannya, keperkasaan dan keberaniannya serta keyakinan mutlak kepada Allah dan seruannya. Dengan inilah, Islam hidup dan berhadapan dengan segala cabarannya.
[Dipetik dari Rahman, OP. Cit., muka 186]


7. Karen Armstrong - Penulis dari Britain, pengarang bagi beberapa buah buku sekitar perbandingan agama.
Muhammad adalah seorang genius yang sangat luar biasa. Muhammad bukan tokoh kegagalan, sebaliknya seorang tokoh dengan keberhasilan yang mengkagumkan. Merujuk kepada apa yang ada disini dan disaat ini, menjadi ciri khusus Islam, tidak ada seorang yang lebih realistik berbanding Nabi Muhammad. Beliau merupakan seorang genius politik dan spiritual sekaligus.
[Dipetik dalam A History of God: The 4,00 - Year Quest of Judaism, Christianity and Islam]



8. William Montgomery Watt (1909 - 2006) - Profesor Kajian Bahasa Arab & Islam di University of Edinburgh.
Kerelaannya dalam mengalami penganiayaan demi keyakinannya, ketinggian akhlak orang-orang yang mempercayainya dan menghormatinya sebagai pemimpin, dan kegemilangan prestasi puncaknya. Semua itu membuktikan ketulusan hatinya yang begitu sempurna.
[Mohammad At Mecca, Oxford, 1953, h. 52]




9. Reginald Bosworth Smith (1784 - 1884) - Bishop Protestant Amerika
Dengan sebuah kehebatan yang sangat unik dalam sejarah, Muhammad adalah pengasas suatu negara, suatu kerajaan dan suatu agama. Dia adalah gabungan dari Kaisar dan Paus. Tetapi dia adalah Paus tanpa tentera dan pengawal, tanpa istana, tanpa upah dan pendapatan. Jika ada orang yang mempunyai hak untuk menyatakan bahawa dia dipimpin oleh Tuhan yang Benar, itu adalah Muhammad, dia mempunyai kekuatan tanpa peralatan dan tanpa dukungan.
[Dipetik dalam Mohammad and Mohammedanism, London 1874]

0 comments:

Post a Comment