Monday, December 2, 2013

Panduan Puasa Sihat

Amalan berpuasa merupakan kewajipan bagi setiap muslim. Ketahuilah ibadah yang dilakukan setiap tahun ini mempunyai banyak manfaatnya dari segi kesihatan. Namun, nilai baik yang diperolehi daripada berpuasa ini hanya boleh didapati sekiranya ia dilakukan dengan aturan yang benar. Ikuti panduan puasa yang sihat.

1. Jangan lupa bersahur
Sahur merupakan salah satu rangkaian dalam ibadah puasa Ramadhan yang disarankan. Sanda Rasulullah s.a.w, dalam sebuah hadis "Sahurlah kamu, kerana dalam sahur itu terdapat berakah yang besar." Kenapa sahur amat penting bagi kita yang menjalani ibadah ini?

ini kerana, ketika menjalani ibadah puasa, tubuh kita tidak mendapat sumber gizi dan tenaga yang mencukupi. Untuk menu sahur, sebaik-baiknya, pilihlah makanan yang kaya dengan serat dan protein. Cuba hindari makanan yang manis.

Ini kerana, makanan yang manis yang dimakan ketika bersahur akan membuat anda cepat lapar di waktu siang. Makanan manis membuat tubuh bereaksi melepaskan insulin secara cepat. Insulin ini berfungsi memasukkan gula dari dalam darah ke dalam sel-sel tubuh dan digunakan sebagai sumber tenaga.

Sedangkan, makan makanan yang berserat membuat proses pencernaan menjadi lebih lambat dan membantu insulin dikeluarkan secara bertahap. Untuk membuat tenaga daripada bersahur tadi tahan lebih lama, sahurlah ketika mendekati imsak.

2. Segerakan berbuka
Berbicara soal puasa, ramai yang lebih senang mengingati waktu berbuka puasa. Setalah menahan diri dari lapar dan dahaga, sebaik-baiknya berbukalah dengan makanan yang mengandungi karbohidrat dalam kadar sederhana. Cuba cari makanan yang mengandungi karbohidrat sederhana ini di dalam makanan manis.

Makanan yang mengandungi gula mengembalikan tenaga secara segera setelah kebanyakan tenaga yang ada habis digunakan seharian. Usahakan menghidari minuman ais atau yang bersoda kerana minuman sebegin membuatkan pencernaan tidak berfungsi secara normal.

3. Makan secara bertahap
Walaupun sudah tiba waktu berbuka, tidak bermakna anda boleh makan bermacam-macam makanan sekali gus. Elakkan cara begini kerana seharian perut kita berehat dan tidak melakukan sebarang kerja mencerna makanan.

Sebaik-baiknya, jangan terus makan bermacam-macam makanan dan keterlaluan, bimbang nanti memberi kesan buruk pada kesihatan anda. Berbuka dengan sedikit makanan manis seperti buah kurma atau air teh panas dan berehat seketika.

Lakukan solat Maghrib terlebih dahulu sambil memberi waktu kepada organ pencernaan kita menyesuaikan dengan tugas mencerna yang perlu dimulakan. Kemudian, barulah kita kembali makan makanan yang berat seperti nasi dan lauk-pauk. Jangan lupa solat terawih pula dan jika terasa mahu makan, ambil makanan yang ringan seperti bubur, buah-buahan dan sebagainya.

4. Lakukan senaman
Berpuasa tidak bermakna anda tidak lagi perlu meneruskan rutin berolahraga. Ini kerana, aktiviti fizikal tetap diperlukan untuk memelihara kelancaran peredaran darah. Jadi untuk kekal sihat dan cergas seperti biasa, jangan tinggalkan rutin ini. Pilih aktiviti olahraga yang sesuai dengan keadaan anda yang sedang berpuasa.

Anda boleh cuba lakukan olahraga bila hampir waktu berbuka. Tidak perlu aktiviti yang berat sekadar berjalan laju pun sudah mencukupi. Di malam hari, amalan solat terawih selain sebagai ibadah, ia juga sebagai saranan memelihara kesegaran jasmani sambil membantu membakar kalori anda.

5. Minum air mencukupi
Air merupakan zat yang sangat diperlukan oleh tubuh badan. Lebih daripada 60 peratus daripada tubuh kita terdiri daripada air. Untuk menjalankan fungsi yang baik, setiap organ tubuh kita memerlukan air.

Tanpa air yang cukup, tubuh akan mengalami gangguan. Untuk itu, perbanyakan minum air untuk simpanan dalam tubuh supaya kesemua organ di dalam tubuh dapat berfungsi dengan baik. Air yang diminum bukan sahaja air putih yang sememangnya disarankan, tetapi juga boleh merangkumi air susu bagi memenuhi keperluan kalsium anda, atau air teh, mengikut kesukaan anda. Apa yang perlu anda ingat, minum banyak air, terutama sekali air putih.

6. Kendalikan emosi
Rasulullah s.a.w bersabda bahawasanya puasa itu bukan hanya bertujuan untuk menahan lapar dan dahaga, tetapi juga menahan nafsu. Dengan kata lain, tujuan puasa adalah mengendalikan emosi, belajar bersabar dan dalam masa yang sama, berupaya mendekatkan diri kepada Tuhan.

Secara psikologinya, berpuasa mempengaruhi mental dan spiritual kita. Dengan mengendalikan emosi, membuatkan jiwa kita berkembang dengan lebih sihat, merasa dekat dengan Allah sekali gus membuat hati kita damai.

0 comments:

Post a Comment