Sunday, December 1, 2013

Zakat Dan Perhiasan

Wanita dan emas sememangnya cukup intim. Bagai tidak sah apabila seseorang wanita tidak menyukai barang kemas atau perhiasan. Pendek kata, tidak lengkap penampilan mereka jika tidak diserikan dengan sebentuk cincin, seutas rantai mahupun sepasang subang.

Sejarah membuktikan bahawa emas dan perak merupakan logam galian yang berharga kurniaan Allah S.W.T. Emas dan perak telah dijadikan sebagai perhiasan malah sebagai nilai tukaran wang sehingga ke hari ini. Ketadangan Islam menetapkan bahawa lelaki tidak dibenarkan memakai emas menyebabkan kegunaannya lebih cenderung untuk wanita dan kekal ke hari ini.

Namu masih ramai golongan wanita yang tidak tahu atau mengambil endah akan perlunya membayar zakat emas dan perak. Syariat mewajibkan kedua-duanya, baik emas dan perak dalam bentuk wang atau leburan logam mahupun dalam bentuk yang lain seperti jokong, mata wang, perkakas atau perhiasan wanita. Wajibnya membayar zakat ini dijelaskan dalam Al-Quran dan perhiasan orang-orang yang enggan membayar zakat sesungguhnya amatlah pedih.

Firman Allah SWT yang bermaksud:
"Dan (ingatlah) orang yang menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakannya pada jalan Allah SWT, maka khabarkan pada mereka dengan (balasan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (Iaitu) pada hari dibakar emas dan perak (dan harta benda) itu dalam neraka jahannam, lalu diselar dengannya dahi mereka dan rusuk mereka, serta belakang mereka (sambil dikatakan kepada mereka), Inilah apa yang telah kamu simpan untuk diri kamu sendiri, oleh itu rasalah (azab) daripada apa yang kamu simpan itu." (Surah At-Taubah ayat 34-35)

Berdasarkan ayat di atas jelaslah bahawa jika kita tidak membayar zakat ke atas emas perhiasan setelah cukup syaratnya, pemilik harta tersebut akan disoal di akhirat kelak. Oleh yang demikian berhati-hatilah dan seeloknya kita bersederhana. Zakat itu rukun ketiga Islam. Zakat bukan hanya untuk kaum Adam tetapi juga golongan Hawa jika cukup syarat-syaratnya.

0 comments:

Post a Comment