Tuesday, July 15, 2014

Menghidupkan 10 Malam Akhir Ramadhan

Daripada  Aisyah RA, katanya: “Kebiasaan Rasulullah SAW apabila masuk sepuluh malam yang terakhir (malam yang kedua puluh satu hingga tiga puluh dari bulan Ramadan) baginda menghidupkan malam-malam tersebut, dan bersungguh dalam melakukan ibadat serta menjerut tali pinggangnya.”
Riwayat Bukhari dan Muslim

Huraian Hadis:

1. Hadis ini menunjukkan bahawa dituntut kita tidak melepaskan peluang untuk memperbanyak amal soleh apabila tibanya waktu atau hari-hari yang mempunyai kelebihan ganjaran di sisi Allah SWT.

2. Sunat menghidupkan malam Ramadan dengan melaksanakan sebanyak yang mampu dengan ibadah sunat disamping tidak meninggalkan ibadah wajib terutamanya sepuluh yang akhir kerana pada malam tersebut adanya Lailatulqadar.  .

3. Golongan yang pandai lagi cerdik akan mengejar untuk dapat segala ganjaran yang ditawarkan dengan mengembeling segala tenaga supaya memperolehi segala ganjaran itu. Ganjaran yang dijanji oleh Allah SWT dalam bulan Ramadhan ini amatlah besar yang tidak ada bandingan dengan dunia dan segala isinya iaitu kasih sayang dari Allah, pengampunan dan kebebasan dari azab api neraka.

0 comments:

Post a Comment