Friday, June 20, 2014

Mengqada Puasa Wajib

Daripada Aisyah ra, ia berkata: “Adalah aku mempunyai tanggungan puasa Ramadhan, aku tidak dapat membayarnya kecuali pada bulan Syaaban, kerana kesibukan daripada Rasulullah S.A.W atau kesibukan bersama Rasulullah S.A.W.”   (Riwayat Muslim)

Huraian Hadis:

1. Allah tidak membezakan penilaian terhadap kualiti ibadah yang dikerjakan oleh hamba-Nya sama ada lelaki mahupun wanita di mana kaum wanita secara tabiinya pasti terdapat kekurangan dalam ibadahnya dibandingi laki-laki. Hal ini disebabkan mereka mungkin tidak dapat berpuasa beberapa hari di bulan Ramadan dan tidak dapat mengerjakan solat disebabkan haid, begitu juga dengan beberapa ibadah lain yang dibenarkan oleh syarak.

2. Semua kurang dan lebih ini hanyalah berlaku dalam penilaian kuantiti, bukan kualiti. Oleh itu bagi setiap wanita yang suci dan sihat tanpa sebarang keuzuran di sisi syarak hendaklah menggunakan peluang tersebut untuk mengerjakan amal ibadat dengan sebaik mungkin serta menggantikan puasa yang ditinggalkan itu mengikut ketetapan dan peraturan yang ditetapkan oleh syarak.

3. Pada bulan ini juga dituntut supaya memperbanyakkan puasa sunat. Di dalam kitab Durratun Nasihin ada menyebut sebuah hadis yang menyatakan bahawa Rasulullah S.A.W bersabda yang maksudnya: "Sesiapa yang berpuasa tiga hari pada permulaan Syaaban dan tiga hari pada pertengahan Syaaban dan tiga hari pada akhir Syaaban, maka Allah mencatat untuknya pahala seperti pahala 70 orang Nabi dan seperti orang yang beribadat kepada Allah Taala selama 77 tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid".

0 comments:

Post a Comment