Monday, August 18, 2014

Tiga Buah Masjid Yang Dituntut Beribadat Di Dalamnya

Dari Abu Hurairah, r.a. dari Nabi S.A.W. sabdanya: Tidak sepatutnya (bersusah payah) keluar belayar (untuk menziarahi mana-mana masjid kecuali (untuk pergi) ketiga-tiga masjid (yang berikut): Masjidil Haram (di Mekah), dan masjid Rasulullah S.A.W. (di Madinah) serta Masjid al-Aqsa (di Palestin)(H.R Bukhari)

Huraian Hadith:

1. Umat Islam dituntut berziarah untuk menunaikan ibadah (pengabdian kepada Tuhan) ke tempat berikut:

i. Masjidil Haram di Mekah
ii. Masjid Nabi di Madinah
iii. Masjidil al-Aqsa di Palestin.

melebihi daripada tempat-tempat lain di dunia ini kerana beribadah di ketiga-tiga tempat ini telah dijanjikan ganjaran pahala yang besar.

2. Diantara fadhilat-fadhilatnya ialah:

i. Kelebihan Masjidil haram ialah mereka yang bersembahyang di dalamnya akan mendapat seratus ribu (lebih afdhal dari) sembahyang di tempat lain dan di dalamnya terletak Kaabah yang menjadi kiblat umat Islam.

ii. Kelebihan Masjid Nabawi pula ialah mereka yang bersembahyang di dalamnya akan mendapat seribu (lebih afdhal dari) sembahyang di tempat lain, dan di dalamnya ada makam Nabi S.A.W dan sebagai sebuah taman dari taman-taman syurga.

iii. Kelebihan Masjid al-Aqsa pula ialah mereka yang bersembahyang di dalamnya akan mendapat lima ratus (lebih afdhal dari) sembahyang di tempat lain, dan keistimewaannya ialah ia adalah merupakan masjid para Nabi yang terdahulu dan tempat Israk dan Mikrajnya Nabi S.A.W.

0 comments:

Post a Comment